Off road tech trial vznikl v Javorníku v roce 2000, kdy zakladatelé Javornických offroadových závodů Ing. Pavel Janda a Milan Jeřábek přizvali ke svému závodu Oldřicha Janků, kterého pověřili hodnocením závodu. Ten pro Javornický závod sestavil první pravidla. Tato pravidla prošla od roku 2000 systematickým vývojem, tak jak se postupně vyvíjel samotný Javornický závod. Zlom ve vývoji off road tech trialu a jeho pravidel nastal v roce 2003, kdy byla pravidla upravena podle pravidel truck trialu (pozn. v tomto období působili Tomáš a Oldřich Janků jako sportovní komisaři v Českém truck trialu, David Janků působil jako manažer Českého truck trialu). Důvodem pro přizpůsobení k truck trialu byl zejménazpůsob jízdy v sekci a systém hodnocení. jízdy vozidla v sekci. |
||
Zakladatel Javornických závodů Ing. Pavel Janda. V roce 1998 se zúčastnil závodu s vozem ARO 461. Spolujezdce mu dělal syn Lukáš. | ||
Rok 2003. Vlevo zahájení závodu na náměstí v Javorníku, vpravo seřazená vozidla na závodišti na Zálesí | ||
Svým vývojem prošlo i rozdělení vozidel do jednotlivých tříd. Nejdříve jezdily všechny posádky společně. Od roku 2005 byla votidla rozdělena na dvě třídy podle obsahu motoru, a to do 2000 ccm a nad 2000 ccm. Toto rozdělení však nebylo objektivní s ohledem na hodnocení jízdy v trialových sekcích. A tak podle vzoru truck trialových pravidel byla od roku 2006 vozidla offroadů rozdělena do tří tříd podle rozvoru vozidlel: třída O1 - rozvor od 1900 mm do 2299 mm, třída O2 - rozvor od 2300 mm do 2549 mm a třída O3 - rozvor od 2550 mm. |
||
legendy Javornických závodů při Javornických dnech 2016. Oldřich Janků a Milan Jeřábek |